Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Rowiński: W poszukiwaniu społeczeństwa pierwszych zasad. Esej w sprawie erozji konserwatyzmu

Data publikacji: 29.05.2024

Adobe Stock

Pomimo tego, że style politycznego myślenia, które ukształtowały się w świecie po rewolucji francuskiej od dawna znajdują się w kryzysie i ich miejsce zajmują coraz to nowe, często eklektyczne idee, brytyjski konserwatyzm wciąż może uchodzić za wzorcowy typ myślenia zachowawczego. Hasło „konserwatyzm” pozostaje nadal w użytku, choć w bardzo rozmaitym sensie, co zresztą może stanowić właściwy punkt odniesienia dla poniższych rozważań. Te zaś - miejmy nadzieję - pozwolą lepiej zrozumieć niebezpieczeństwa konserwatywnego stylu politycznego myślenia tkwiące już u jego korzenia. Więcej na ten temat w pierwszym tekście z cyklu Ordo Iuris Cywilizacja. Autorem eseju jest Tomasz Rowiński.

PRZECZYTAJ CAŁY TEKST - LINK

 

Poniżej słowo wstępu od autora:

 

W poszukiwaniu społeczeństwa pierwszych zasad. Esej w sprawie erozji konserwatyzmu – słowo wstępu

 

Esej “W poszukiwaniu społeczeństwa pierwszych zasad” jest próbą odpowiedzi na jedno z najważniejszych pytań nowoczesnej polityki, która nie utożsamia się dziedzictwem rewolucji. Brzmi ono następująco: dlaczego tak wiele nurtów współczesnego konserwatyzmu coraz bardziej upodabnia się w swoim programie do liberalizmu, a nawet lewicy. Dlaczego konserwatyści popierają dzieciobójstwo prenatalne oraz demontaż instytucji rodziny? A nawet jeśli nie popierają, to nie potrafią mu się sprzeciwić. Dlaczego konserwatyzm naszego czasu, tak często jest po prostu ruchem rewolucyjnym.

Zapewne częściowa, ale ważna część odpowiedzi na to pytanie brzmi następująco. Sam Edmund Burke, postrzegany dziś jako ojciec nowoczesnego konserwatyzmu był spadkobiercą rewolucji, nie tej francuskiej, ale innej, anglosaskiej, która trwała i trwa od czasu kryzysu nomimalistycznego i buntu Henryka VIII przeciwko papieżowi. Istnieje zadziwiająca ciągłość pomiędzy buntem angielskiego króla, a poglądami nie tylko Edmunda Burke’a, ale także współczesnego klasyka myśli konserwatywnej Michaela Oakeshotta, czy nawet liberalnego ironisty, jak Richard Rorty.

Czym zatem była burke’owska krytyka rewolucji francuskiej? W jaki sposób syn rewolucji sam stał się symbolem myślenia zachowawczego? Być może krytyka ta nie była niczym innym niż krytyką ruchu politycznego, który – jak pokazała historia – stał się konkurencją wobec interesów, jakie w świecie ukształtowała rewolucja angielska. To, czego najbardziej przez wieki obawiali się przedstawicie anglosaskiej kultury politycznej, był wpływ zewnętrznego autorytetu. Tak jak odrzucono papieża, tak samo trzeba było odrzuć rewolucję francuską przynoszącą pod hasłem racjonalizmu wskazania “oświeconego Rozumu”.

Właśnie z wewnętrznego zrewoltowana, które jest słabo zauważalną cechą wielu nurtów nowoczesnego konserwatyzmu, wynika dotykający konserwatystów brak trwałych zasad. Poza pewnymi pragmatycznymi wskazówkami odnoszących się do interesów klasy politycznej – w postawie wielu konserwatystów – trudno doszukać się innych przyczyn ich zachowawczego stanowiska. Dlatego nie powinno dziwić, że konserwatyzm naszych czasów często jest tylko inną twarzą tej samej rewolucji, której dziedzictwo dzierży cywilizacja liberalna.

Czy zatem konserwatyzm może być też ruchem zmiany rozumianej jako realny opór wobec rozkładu ludzkiego świata? Owszem, nawet musi. Nie stanie się to jednak, jeśli konserwatyści nie przypomną sobie, jakie są pierwsze zasady życia społecznego, także jak rewolucja ukrywa się pod pozorem postawy zachowawczej.

 

***

Tomasz Rowiński senior research fellow w projekcie „Ordo Iuris: Cywilizacja” Instytutu Ordo Iuris, redaktor „Christianitas", redaktor portalu Afirmacja.info, historyk idei, publicysta, autor książek; wydał m. in „Bękarty Dantego. Szkice o zanikaniu i odradzaniu się widzialnego chrześcijaństwa", „Królestwo nie z tego świata. O zasadach Polski katolickiej na podstawie wydarzeń nowszych i dawniejszych", „Turbopapiestwo. O dynamice pewnego kryzysu", „Anachroniczna nowoczesność. Eseje o cywilizacji przemocy". Mieszka w Książenicach koło Grodziska Mazowieckiego.

Wspieram
Edukacja

28.03.2025

Edukacja seksualna i prawa rodziców w szkole - spotkanie w Nasielsku

Nie ustają próby przeforsowania ideologicznych programów w polskich szkołach. Jak się przed tym bronić? Temu zagadnieniu poświęcone będzie spotkanie dotyczące edukacji seksualnej i praw rodziców w szkole. Wydarzenie odbędzie się 1 kwietnia w Nasielsku. Gośćmi będą Marcin Perłowski  - dyrektor Centrum Życia i Rodziny, oraz r.pr. Marek Puzio - starszy analityk Ordo Iuris. Spotkanie będzie połączone z projekcją filmu "To nic takiego" na temat edukacji seksualnej.

 

Czytaj Więcej
Edukacja

24.03.2025

O edukacji seksualnej i prawach rodziców w szkole - spotkanie w Zduńskiej Woli

Nie ustają próby przeforsowania ideologicznych programów w polskich szkołach. Jak się przed tym bronić? Temu zagadnieniu poświęcone będzie spotkanie dotyczące edukacji seksualnej i praw rodziców w szkole. Wydarzenie odbędzie się w Zduńskiej Woli. Gośćmi będą Marcin Perłowski  - dyrektor Centrum Życia i Rodziny, oraz r.pr. Marek Puzio - starszy analityk Ordo Iuris. Spotkanie będzie połączone z projekcją filmu "To nic takiego" na temat edukacji seksualnej.

 

Czytaj Więcej
Edukacja

14.03.2025

Kierunki rozwoju polskiej szkoły – szanse i zagrożenia. Konferencja w Polkowicach

Wiele kontrowersji wywołuje prowadzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma Polskiej Oświaty. Temu zagadnieniu poświęcona będzie konferencja „Kierunki rozwoju polskiej szkoły szanse i zagrożenia". Wydarzenie odbędzie się 20 marca w Polkowicach. Podczas konferencji głos zabierze r.pr. Marek Puzio - starszy analityk Ordo Iuris.

 

20 marca, godz. 12:00

Polkowice, ul. Skalników 6B 

Czytaj Więcej
Edukacja

11.03.2025

Jerzy Kwaśniewski: Rząd chce seksedukacji. Idą po nasze dzieci!

W ostatnich miesiącach nieustannie jeździmy po całej Polsce z konkretnym, pilnym zadaniem – pokazać Polakom, jak boleśnie rządowa reforma szkół uderzy w nasze dzieci, nasze rodziny, w wiarę i w narodową tożsamość. Seksualna deprawacja i depolonizacja programu nauczania łączone są z usuwaniem ze szkół religii i wychowania do życia w rodzinie.

Czytaj Więcej